Friday 27 January 2017

Hanno: SUMMARY

Istun lennujaamas. Viimased ruupiad kulutatud shokolaadi, fishermans friendi ja eviani vee peale. Asun vaikselt kokkuvõtet trykkima.

Kõigepealt, mis viimastel päevadel toimus veel?

Nusa Dua ja lähiymbruse asulad Seminyak, Jimbaran, Kuta (milledest soovitan Jimbarani vbla kõige enam, kuna tegemist sadamalinnaga ja seal palju häid seafoodi kohti). Ja hotell (käisin ka veelkord jetskiitamas, seekord yxi, et saaks nuts minna. Läksin ka, veidike tegin jalale liiga a see valu taandus paari päevaga õnneks) ning rand (kuna nahk oli seljas uus, siis oli see ka vaja pruuniks ju saada). Erinevad söögikohad. Võib-olla olekski hea siinkohal 1 spikker hea söögikoha leidmiseks teile anda!! Ma usun, et olen selles ka pädev, kuna mind juhendas nende leidmisel kohalik inimene isiklikult:).
1. Astu sisse võimalikult nigela väljanägemisega kohtadesse
2. Jälgi, et seal oleks inimesi aga mitte yhtegi valget inimest
3. Jälgi, et keegi teenindajatest inglise keelt ei mõikaks
4. Nimes peaks sisalduma sõna "warung"
5. Tunneta vaibi!
Sain õnneks viimastel päevadel kinnitust, et ka Indoneesias võib väga head aasia toitu leiduda. Siiski Tai jääb löömatuks.

Käisime ka eelviimasel päeval Seminyakis peol. Mina ja nii umbes 10 indoneeslast oli meie seltskond. Nad viisid mu saare parimasse klubisse (oli kyll hea!!!) ja enne seda baari drinkse tegema. Siiki, ma ei joonud end ka sellel õhtul täis. Nyyd istun lennukis ja tuleb tunnistada, et terve puhkuse jooksul polnud kordagi purjus. Maksimumiks jäi 3 õllet ja mõni kokteil päeva peale. Ei tundnud puudust ka. 

Shoppamas käisin saare parimas kaubanduskeskuses. Aga nyyd lähen ma kriitiliseks. Kes ei soovi kriitikat kuulata, ärgu edasi lugegu.
Miks on nende klienditeeninduse tase nii nõrk??? Miks nad ei õpi?????!!! Ma saan aru, et vabanduseks võib öelda, et nad on tulnud sellisest ja sellisest keskkonnast, pole saanud vajalikku haridust jnejne. Aga töö käigus ju peaks õppima!! Astud poodi sisse ja koheselt: "t-shirt, maybe? present, yes? maybe, sir?" Mina vastu, et: "i am just browsing" ja naeratan viisakalt, samas andes selgelt mõista, et sooviksin kõigepealt ise rahulikult ringi vaadata ja siis alles kysida kui mul mingi kysimus peaks tekkima. Tema selle peale: "nice sarong, sir, maybe? present, maybe?" Ja nii edasi..... ma lihtsalt ei saa poes olla!!!! Kuigi tahaksin olla ja osta!!! Aga ei lasta mul nende poes raha kulutada lihtsalt!! Ennesinna kaubanduskeskusesse minekut oli mind niimoodi mitmest kohast minema peletatud, kuhu olin läinud algselt kindla sooviga mõni suveniir kaasa osta. Mõtlesin, et kyllap korralikus kaubanduskeskuses asjad teisit. Tutkit. Täpselt sama lugu! Aga kuna mul oli viimane hetk kinke osta, siis pidin neile kahjuks ysna sirgjooneliselt ytlema umbes et "leave me alone". Vähemalt selles kaubanduskeskuses olid hinnad paigas. See leevendas. Sest sind nöörida yritatakse IGAL POOL JA IGAL AJAL JA PEAAEGU (oli 1 autojuht, kes oli ses osas erand. Temast hiljem lähemalt) KÕIGI POOLT. Kaasa-arvatud nii-öelda pyhades kohtades. Ka jumalatele annetust pannes tuli sinna raha ka juurde panna. Ja igal pool on korruptsioon. Altkäemaksu andsin pidevalt. Kõigile. Bali pahupool. Aga no mis teha. Võib-olla juhtusin lihtsalt sellistesse kohatdesse ja see päris nii igal pool pole. Loodan/usun, et Ketsil on siin oma sõna öelda. Tema veetis rohkem aega saartel/Ubudis jne. Samas kogesin ma sama tonaalsust ka Ubudis. Ilmselt pikemal saarel viibimisel oeks mu arvamus vast tasapisi paranenud. Kuna aga minu tegelik eesmärk siia saarele tulles oli pigem lihtsalt puhata ja ennast välja lylitada ja mõni asi enda jaoks selgeks mõelda, siis vägisi ka ei hakanud seda õiget Balit otsima. 

Samas, ma usun, et mingis osas tegelikult siiski ka leidsin ja sain nende kultuurist osa. Sest ma veetsin enamuse oma ajast koos kohalike inimestega. Ja palusin spetsiaalselt, et nad hoiaksid mind turismiatraktsioonidest eemal. Nendega suheldes õppisin aga nede kohta palju. Nt seda, et nad on sydames head inimesed. telefonisõltlased (pidevad selfied, chattimised, snapid jne) ja seda ikka väga suurel määral. paljud on geid - ja kapist väljas - nad ei põe seda ja see on meeldiv, ajad rahulikult juttu naiste teemal meesterahvaga (märgid muidugi näitavad, et tegemist pole päris heteroga) ja siis niisama keset juttu sujuvalt ytleb "but I am gay, so I really dont know exactly how it should go". ysna piiratud silmaringiga - sest viisat ning raha reisimiseks pole väga kerge hankida. Moslemid ja kristlased läbisegi ja vähemalt need, kellega mina suhtlesin, sellest mingit erilist numbrit ei teinud, said ilusti hakkama. Nad usuvad jumalat ja palvetavad tema poole, kuid samas naeravad selle yle kuidas välismaalased Balile nii-öelda spirituaalsetele rännakutele tulevad. Nad ytlevad, et nende jaoks on see (templid, tseremooniad, healimised jne) siiski eelkõige äri. Olgu siinkohal igaks juhuks öeldud, et see on ainult kohalike ylikooliharidusega edumeelsete noorte arvamus. Vanemate inimestega mul niipalju suhelda ei õnnestunud. Kuigi oleks tahtnud. Noored räägivad hästi inglise keelt, teavad palju sõnu, ainult grammatika kohati logiseb. On rõõmsad, ei vingu. Unistavad, ja nagu enamikes aasia riikides, eelkõige euroopasse pääsemisest. Ma ytlesin neile, et seal pole pudrumäed ainult. Aga nad tahavad seda ju ise näha. Alkohol ei mängi nende elus olulist rolli. Nad joovad aga nii krdi mõistlikult. Tore oli vaadata. Narkootikume ei tarbi. Suitsetavad palju. Nende suurim pahe ongi vbla netinarkomaania - pidevalt nutitelefonides. Kokkuvõtvalt olen ma kohalike osas vägagi positiivselt meelestatud (välja arvatud kohalikud ärimehed ja klienditeenindajad). Toredad.

Tooksin yhe kohaliku kohe eraldi välja! Autojuht Chandra Standard. 3 lapse isa, varastes viiekymnendates, algharidusega, vaesest perest, teist aastat ettevõtja. Kui ma ennist tegin kõiki ärimehi ja klienditeenindajaid totaalselt maha, siis tema on see erand, kes kinnitab reeglit. Big time. See meeletu kirg, mida ta oma töö vastu tunneb. See meeletu soov areneda ja oma ala tippu jõuda. See meeletu sõbralikkus ja sydamlikkus, mis temas pesitseb. See hea huumorisoon ja positiivsus. See Balil harvanähtav ausus ja täpsus. Tema autos oli igale kliendile kylmakastis mineraalvesi. Tasuta wifi. Kommid lastega peredele. Auto oli puhas. Ta sõtis väga hästi. Jnejne. Ning ometi uuris ta minult mitu korda, et mida ta saaks veel teha, et oma teenust parendada. Et olla veel parem autojuht oma klientidele. Et pakkuda neile veel paremat teenindust. Ma väga palju nõu ei osanud anda, sest tal oli kõik niikuinii piinlikkuseni lihvitud. Siiski, soovitasin tal autosse varuks panna ka ÜKS kylm väike õllepudel. Et see siis õigel hetkel õigele inimesele ässana tagataskust välja käia :)! Tänud, Chandra! Kunagi võiksid minna Harvardi ylikooli business loenguid andma, vabalt. Whatsapp: +62 811 3978 684. FB! Tema nimi. 

Rahast. Tegelik hind on alati pakutust vähemalt 50% odavam. Kui sellest väiksema allahindluse saad, siis oled korralikult petta saanud. Sularaha vaheta Eestis!!!! Enamikud valuutavahetused petavad silmagi pilgutamata. Kets koges ja kohalikud kinnitasid seda. Sularahaautomaadid enamasti ei tööta. Ma sain miski 5 korda errori kui viimastel päevadel sularahast puud oli. Loodan, et kodus arve seisu vaadates sealt ebameeldivat yllatust ei ilmne. Kuna mul oli Balil kohalik number netiyhenduse pärast, siis mobiil-id ei töötanud ja ma kontojääki kontrollida ei saanud.

Netist. Esimese asjana Balile saabudes soovitan osta (mitte lennujaamast, sest seal ylikallis) netikaart, mis on mõeldud kuuks ajaks. Siis on mahtu piisavalt. Nett on ringi liikumiseks hädavajalik Balil. Google maps enamasti alt ei vedanud. Juurde soeta ka kõneaeg PULSA, siis saab ka mõne mitte-whatsappi-kõne teha kui väga vaja.

Transpordist ja liiklemisest. Nagu öeldud, nett ja googlemaps!!! Rendi korralik roller (nt Big Bali Bike on korralik firma, milles mina pettuma ei pidanud) kui vähegi sõita oskad, hea närvikavaga oled ja piisavalt sõidukogemust on. Jäta meelde yks asi kui tahad Balil liikluses ellu jääda ja edukas olla: liiklusreeglid puuduvad!!!! Kui seda reeglit tead ja mõistad, siis jääd ellu. Mina rentisin terveks reisi ajaks rolleri ja seda otsust ei kahetsenud sekundikski. Kohalikud ja rolleri olemasolu olid need märksõnad, mis aitasid mul Balist aru saada. Kui end siiski väga kindlana rolleri seljas ei tunne, siis soovitan võtta endale korralik auto koos korraliku juhiga. Samuti töötab väga hästi Uber ja on ka odav.

Ma seda kokkuvõtvat postitust täiendan veel oluliselt, praeguseks jaks otsas. Kohe maandun Singapuris ja siis vaja uuele lennule minna. Järgmise lennu pikkuseks on märgitud 13h 50min. Chill.

 Chandra:
 

Viimane lõuna enne lennujaama minekut:

 

Klubitamas:
 
 
Balil käivad ka koerad klubides:
 

Eelnevad drinksid:

 

Väga hea Warung:
 
 

Hea söögikoha spikker:
 

Lahkumine:
 

No comments:

Post a Comment